• IMG_1777.jpg
  • 20181205_090125.jpg
  • EHa7vBDMQHedqs9Jj0SoRA.jpg
  • IMG_20190305_131336.jpg
  • IMG_1787.jpg
  • warsztaty chemiczne (3).jpg
  • SAM_0015.JPG
  • IMG_9887.JPG
  • 20171123_184807.jpg
  • RepD9V6TxyG65wsuwj8g.jpg
  • DSC03078.JPG
  • IMG_5794.JPG
  • 20180920_105526.jpg
  • DSCN1152.jpg
  • Jgq41ZjT46Q8H1DIQWa7A.jpg
  • blaa.jpg
  • 9KC5M8MTLqBhzvQ3KPRSw.jpg
  • 20220111_184605.jpg
  • chemiczne (2).jpg
  • SAM_0042.JPG

Opis innowacji

 

Innowacja pedagogiczna

 

POGOTOWIE MATEMATYCZNE”

projekt edukacyjny

wspierający rozwój sprawnego liczenia wśród uczniów klas IV- VI

 

 

 

Imię i nazwisko autora projektu

Katarzyna Filipiak

Agnieszka Zegardło

 

Imię i nazwisko nauczycieli prowadzących innowację

Katarzyna Filipiak

Agnieszka Zegardło

 

Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:

Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna

Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasie 4a, 4b i 6a Szkoły Podstawowej nr 28 im. Wincentego Janasa w Rudzie Śląskiej.

W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tych klas.

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od września 2020 r. do maja 2021 r.

 

Miesiąc wrzesień 2020 r. będzie miesiącem na przygotowanie innowacji.

Miesiąc maj 2021 r. będzie miesiącem dokonywania ewaluacji innowacji pedagogicznej.

Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych szkoły.

 

Innowacja opiera się na zabawach i grach matematycznych np.: zabawy z kostką, rebusy, kodowanie, krzyżówki, łamigłówki, bingo matematyczne, gry komputerowe.

Działania podjęte w ramach innowacji z pewnością wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły, na podniesienie sprawności rachunkowej uczniów, wzmocnią podstawowe umiejętności uczniów określone w podstawie programowej .

Na zajęciach będą wykorzystywane aktywizujące metody nauczania, które pozwolą na twórcze podchodzenie do problemów i zagadnień matematycznych. Ważną rolę odegrają gry logiczne oraz tworzenie własnych gier i pomocy, które uatrakcyjnią proces uczenia się, zmotywują uczniów i ułatwią zdobywanie wiedzy, a także pobudzą ciekawość poznawczą.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych z matematyki jako element zajęć lekcyjnych 15 min przed każdą lekcją oraz w ramach zajęć dodatkowych.

 

 

Formy: indywidualna, w małych zespołach dwu lub trzyosobowych oraz praca z całą grupą

 

 

  1. Opis zasadności wprowadzenia innowacji

 

W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do wykorzystania technologii informacyjnej jako formę edukacyjną, a tym bardziej tak ważną sprawność rachunkową.

Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do uczenia się matematyki od września 2020 r. wprowadzamy do swoich klas innowację, która pozwoli upowszechnić naukę matematyki wśród uczniów klas IV-VI. Założeniem jest zachęcenie dzieci do uczenia się tabliczki mnożenia poprzez aktywną działalność edukacyjną.

 

  1. Cele innowacji

 

Cele ogólne:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości matematycznej,

  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,

  • rozwijanie aktywności sprawnego liczenia,

  • doskonalenie aktywnego posługiwania się tabliczką mnożenia,

  • zachęcanie rodziców do pomagania dzieciom,

  • integracja zespołu klasowego

  • zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami.

 

  1. Zasady innowacji

 

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei znajomości tabliczki mnożenia z wykorzystaniem ciekawych form jej powtarzania i analizowania.
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do ciągłego utrwalania tabliczki mnożenia .

Innowacja „Pogotowie matematyczne” jest odpowiedzią na brak znajomości tej najważniejszej umiejętności ucznia, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej .

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w szkole okazuje się, że uczniowie słabo opanowali tabliczkę mnożenia, dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu jest potrzeba powtarzania im tej umiejętności w atrakcyjny i kreatywny sposób.

 

 

Projekt składać się będzie z dwóch MODUŁÓW:

 

I MODUŁ - od 01.09.2020 r. do 31.12.2020 r. – ZABAWY Z TABLICZKĄ MNOŻENIA

 

Uczniowie będą uczyć się tabliczki mnożenia poprzez gry planszowe, gry komputerowe. Będą odpowiadać na pytania z tabliczki mnożenia 15 min przed każdą lekcją oraz tworzyć dzienniczki mnożenia, w których będą wykonywać odpowiednie działania i przechodzić kolejne poziomy i zdobywać punkty. Będą tworzyć plakaty, prace plastyczne zawierające działania z tabliczki mnożenia.

Cele szczegółowe:

- usprawnianie techniki mnożenia i dzielenia liczb w zakresie 100,

- zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami,

- promowanie zajęć jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu,

- tworzenie plakatów, prac plastycznych przez uczniów,

- prezentacja prac na stronie szkoły oraz na wystawach szkolnych.

 

II MODUŁ - od 01.01.2021 r. do 30.04.2021 r. – GRY DYDAKTYCZNE ZAWIERAJĄCE ZADANIA RACHUNKOWE

Uczniowie będą poprzez tworzenie gier i pomocy dydaktycznych uczyć się tabliczki mnożenia. Stworzone gry będą wykorzystywać do własnej rywalizacji i sprawdzenia swoich możliwości.

Cele szczegółowe:

- usprawnianie obliczeń rachunkowych wykonywanych w pamięci w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia,

- rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi,

- poprawa motywacji do ćwiczenia tabliczki mnożenia poprzez rywalizację;

- rozwijanie logicznego myślenia;

- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymywanych danych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów;

- przygotowanie uczniów do pracy w grupie poprzez udział w grach i zabawach stworzonych przez uczniów,

- wdrażanie do samodzielności, samokontroli i samooceny

 

 

IV. Ewaluacja programu

 

Narzędzia ewaluacyjne:

- obserwacja uczniów i ich zaangażowania w zajęcia,

- umiejętność współdziałania w grupie podczas gier,

- analiza wyników osiąganych w nauce,

- dzienniczek mnożenia dla każdego ucznia z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie,

- prezentacja prac na stronie internetowej szkoły oraz na wystawach szkolnych.

 

 

Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.