• DSC_0525.jpg
  • poli.jpg
  • d6SzI6VPTRqsXltU94XK2A.jpg
  • chemiczne (2).jpg
  • 20220111_184605.jpg
  • IMG_20190305_131336.jpg
  • SAM_0004 (2).JPG
  • SAM_0007.JPG
  • IMG_1787.jpg
  • EHa7vBDMQHedqs9Jj0SoRA.jpg
  • SAM_0015.JPG
  • 9KC5M8MTLqBhzvQ3KPRSw.jpg
  • SAM_0034.JPG
  • SAM_0042.JPG
  • DSC03078.JPG
  • Jgq41ZjT46Q8H1DIQWa7A.jpg
  • IMG_1777.jpg
  • 20181205_090125.jpg
  • RepD9V6TxyG65wsuwj8g.jpg
  • 20180920_105526.jpg

EDB

 

 

T: Resuscytacja krążeniowo- oddechowa.

 
Proszę przeczytać temat 85-91.
 
W zeszycie zapisujemy temat lekcji.
 
Pod tematem w punktach:
1. Objawy nagłego zatrzymania krążenia:
a) utrata przytomności
b) brak oddechu
c) brak tętna
d) wiotkość mięśni
 
po pewnym czasie:
e) siność warg i paznokci
f) bladość skóry
g) duże źrenice z brakiem reakcji na światło
 
2. Algorytm zabiegów resuscytacyjnych.
Przepisujemy do zeszytu graf ze strony 88- to skrót tego, co przeczytacie w książce- należy wiedzieć, jak rozwinąć te punkty!
 
Omawialiśmy w jaki sposób sprawdzamy świadomość poszkodowanego- najpierw wołamy, później podchodzimy od strony nóg, delikatnie potrząsamy z ramiona, sprawdzamy oddech. Przy badaniu oddechu wykorzystujemy 3 zmysły: wzrok- obserwujemy, czy klatka piersiowa się rusza, słuch- słuchamy, czy poszkodowany oddycha i czucie- wyczuwamy wydech na policzku.
Pozycję boczną już omawialiśmy, więc prawa strona diagramu za nami. Środkowa część jest nowa- to będziemy mam nadzieję ćwiczyć praktycznie. Bardzo proszę przygotować się teoretycznie i zobaczyć film, gdzie ratownicy pokazują i opisują resuscytację.
 
 
 
 
 
 
Zadanie dla Was- na ocenę. Proszę zrobić tabelkę- podzielić stronę pionowo na pół. Po jednej stronie wpisać resuscytację osoby dorosłej, po drugiej resuscytację dziecka. Będzie to porównanie- wyjdą pewne istotne różnice. Praca ta zostanie oceniona. Należy ją przesłać na maila:
 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.           do 25.03- do środy. OBOWIĄZKOWO
 
dla chętnych osób dodatkowo na ten sam adres mailowy- opis AED- co to jest i jak się go używa.
 
 
Pozdrawiam!
 
 

Witam.

Po pierwsze dziękuję tym, którzy przesłali mi zadanie, o które prosiłam. Sprawdzę je i oceny wpiszę do dziennika elektronicznego z wagą 2.

Ci, którzy jeszcze nie wysłali tabelki, mają czas do końca tygodnia- czyli do piątku.

 

Po drugie chciałam zwrócić Waszą uwagę na to, co dzieje się aktualnie. Pamiętacie, jak na samym początku na EDB omawialiśmy systemy alarmowe w Polsce? Mówiliśmy wtedy o syrenach alarmowych. I proszę- mamy je teraz w użyciu. Słyszeliście komunikaty przekazywane za ich pomocą?

https://pl-pl.facebook.com/Grazyna.Dziedzic/videos/1305332142995659/

 

 

 

mam nadzieję, że uda się Wam t otworzyć i odsłuchać. Historia dzieje się na Waszych oczach! Mogłoby się wydawać, że nie usłyszymy takich komunikatów, a jednak!

 

A teraz przechodzimy do lekcji. W zeszytach:

 

T: Zadławienia.

 

U większości dorosłych do zadławień dochodzi podczas jedzenia, a u dzieci podczas jedzenia lub zabawy- gdy włożą do ust jakiś przedmiot i przez przypadek wpadnie on do gardła, krtani lub tchawicy.

Pamiętajmy, że do zadławienia dochodzi w wyniku niedrożności dróg oddechowych (gardło, krtań, tchawica), a nie układu pokarmowego (przełyk)!

 

1. Objawy:

- silny kaszel

- wytrzeszczone oczy

- początkowo czerwona, później siniejąca twarz

- poszkodowany najczęściej pochyla się do przodu i trzyma za szyję

- usilne próby łapania oddechu

 

2. Pomoc poszkodowanemu:

a) widząc osobę z objawami wymienionymi wyżej, pytamy, czy się zadławił. Osoba ta potwierdzi skinieniem głowy- wtedy nakłaniamy go, by kaszlał

b) jeśli poszkodowany nadal nie może wziąć swobodnego wdechu, stajemy z jego boku, pochylamy go do przodu- tak, by tułów był pod kątem prostym do nóg i 5 razy uderzamy nasadą dłoni między łopatki (dość silnie)

c) jeśli nie ma poprawy, stajemy za poszkodowanym, obejmujemy go, zaciśniętą pięść układamy między jego pępkiem, a mostkiem, obejmujemy pięść drugą ręką i energicznie uciskamy jednocześnie do siebie i do góry- 5 razy

d) czynność tę- klepanie między łopatki i uciski wykonujemy na zmianę, obserwując, czy drogi oddechowe nie zostały odblokowane

 

Ta sytuacja nie trwa długo- poszkodowany nie może oddychać, więc jeśli nie odzyska oddechu, to straci przytomność, a wtedy:

e) układamy poszkodowanego na ziemi, wzywamy pogotowie i wykonujemy resuscytację do czasu przyjazdu pogotowia

 

UWAGA!

U kobiet w ciąży i osób otyłych uciskamy klatkę piersiową- nie nadbrzusze!

 

U niemowlęcia sytuacja wygląda inaczej- proszę zobaczyć schematy w książce- strona 110.

Przesyłam też filmy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozdrawiam!

 
 
Witam.

Przesyłam materiał do kolejnej lekcji. Proszę przeczytać tematy z podręcznika ze stron 95-103. To są dwa tematy razem. Wybiorę z nich to, co najistotniejsze i zanotujecie to sobie w zeszycie w formie notatki, ale mimo wszystko powinniście się zapoznać z całością.

 

Do zeszytu:

T: Urazy kończyn.

 

RANA:

miejsce przerwania powłok i tkanek miękkich.

 

KRWOTOK:

gwałtowna utrata krwi w wyniku urazu lub choroby.

Dzielimy na:

A) wewnętrzny- nie widzimy go; krwawienie ma miejsce we wnętrzu ciała

B) zewnętrzny- widzimy krwawienie

Dzielimy na:

a) żylny- krew jest ciemniejsza i wypływa wolniej, równomiernie

b) tętniczy- krew wypływa pulsacyjnie (zgodnie z pracą serca), intensywnie

 

Pierwsza pomoc przy krwawieniu:

- poszkodowany siedzi lub leży (by nie zemdlał)

- ZAKŁADAMY RĘKAWICZKI

- przemywamy ranę czystą wodą (nie alkoholem!)

- zakładamy opatrunek

a) osłaniający: w przypadku niewielkiego krwawienia lub oparzeń. Na ranę nakładamy jałowy- czysty, jednorazowy opatrunek większy od rany. Przytwierdzamy go plastrem z wszystkich boków

b) uciskowy: w przypadku silnego krwawienia. Nakładamy na ranę jałowy opatrunek i silnie uciskamy; mocujemy go do skóry obwiązując bandażem. Gdy krew przesiąka, dokładamy kolejną warstwę.

- unosimy kończynę do góry, jeśli to możliwe

 

UWAGA:

- nie wyjmujemy z ran wbitych ciał obcych (nasili się krwotok)

- pierwszą warstwą nałożoną nie może być wata ani lignina (przyklei się)

- jeśli nie mamy środków opatrunkowych, można użyć w zamian pościeli, ręczników, czystych tkanin

 

ZŁAMANIE:

całkowite przerwanie ciągłości kości.

a) otwarte- kość przerywa skórę

b) zamknięte

 

OBJAWY ZŁAMANIA:

- ból nasilający się przy dotyku

- zmiana kształtu uszkodzonej kości

- obrzęk

- nieprawidłowa ruchomość lub jej brak

 

POMOC:

- sadzamy lub kładziemy poszkodowanego

- unieruchamiamy kość i dwa sąsiednie stawy np. przy złamaniu kości piszczelowej również kostkę i kolano

(używamy deski, parasola, gazet itp.); przy urazach eki i obręczy barkowej chusty trójkątnej

* proszę zapoznać się z instrukcją zakładania chusty trójkątnej strona 100, ze sposobem ściągania rękawiczek jednorazowych strona 72, oraz filmami instruktażowymi:

 

 

 

 
 
 
 

Witam.

Na początku chciałam przypomnieć o zasadach związanych z obecnością- należy odczytać materiał tego samego dnia w określonych godzinach. Należy również wykonywać zlecone przez nauczyciela zadania.

Zapoznajemy się z tematem lekcji opisanym w podręczniku na stornie 104.

W zeszycie zapisujemy temat, oraz notatkę:

T: Oparzenia.

OPARZENIE:

uszkodzenie tkanek na skutek działania ciepła, prądu, substancji żrących, słońca lub promieniowania.

 

*z podręcznika proszę przepisać tabelę 5- stopnie i objawy oparzeń (str.104)

 

CZYNNIKI POWODUJĄCE OPARZENIA:

- gorąca woda lub para wodna,

- rozgrzany tłuszcz,

- rozgrzane urządzenia np. żelazko, prostownica, toster,

- płomienie,

- promienie słoneczne, lampy w solarium

 

I POMOC:

- odsłaniamy oparzone miejsce ale bez odklejania fragmentów odzieży z rany,

- schładzamy oparzone miejsce chłodną, nie zimną, bieżącą wodą przez przynajmniej 10 minut,

- schłodzoną powierzchnię zakrywamy

a) hydrożelem- jeśli mamy

b) jałowym (jednorazowym) opatrunkiem,

c) jeśli nie mamy niczego pod ręką- czystą tkaniną

- w przypadku rozległych oparzeń poszkodowanego okrywamy kocem termicznym i wzywamy pogotowie,

NIE WOLNO:

przekłuwać pęcherzy,smarować ran tłuszczem ani maściami, dezynfekować alkoholem!

- jeśli mamy do czynienia z oparzeniem przełyku przez środki chemiczne podajemy wodę do picia (poszkodowany przytomny) i wieziemy do szpitala,

 

UDAR CIEPLNY:

spowodowany zbyt ciepłym ubiorem lub przebywaniem w gorącym pomieszczeniu

 

UDAR SŁONECZNY:

spowodowany długim przebywaniem na słońcu

 

OBJAWY:

- osłabienie,

- bóle, zawroty głowy,

- pragnienie,

- wzrost temperatury, rozgrzana, zaczerwieniona skóra

 

I POMOC:

- poszkodowanego układamy w poz. półsiedzącej w chłodnym miejscu,

- robimy zimne okłady,

- podajemy chłodne napoje

 

Życzę Wam i Waszym Bliskim rodzinnych Świąt. Przede wszystkim zdrowia i spokoju.

Pozdrawiam!

 

15.04

Witam po Świętach.

Zgodnie z zaleceniem jesteśmy zmuszeni kontynuować edukację zdalną. W związku z tym muszę nieco zmienić moje plany, co do realizacji tematów. Na chwilę obecną nasz plan jest taki:

zaczniemy dziś kolejny dział w książce: ROZDZIAŁ 4: PROFILAKTYKA ZDROWOTNA. Będziemy przerabiać kolejne tematy. Mam nadzieję, że sytuacja wróci do normy i w maju spotkamy się

w szkole- wtedy wrócimy do tematów z pierwszej pomocy i zajmiemy się nimi tak, jak planowałam- praktycznie.

Bardzo Was proszę o odczytywanie wiadomości oraz wykonywanie i odsyłanie na maila notatek i zadań.

Proszę zapoznać się z tematem ze stron 120- 128. Temat jest dość obszerny.

Do zeszytu zapisujemy notatkę:

 

T: Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia.

1. ZDROWIE: stan organizmu człowieka, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo.

a) fizyczne- prawidłowe funkcjonowanie narządów ciała

b) psychiczne

  • umysłowe- myślenie logiczne

  • emocjonalne- rozpoznawanie, wyrażanie i radzenie sobie z emocjami

c) duchowe- stan równowagi, spokoju, poczucie sensu, celu (powiązany z religią, filozofią)

d) społeczne- prawidłowe relacje z ludźmi

2. Czynniki mające wpływ na zdrowie

a) styl życia

b) czynniki genetyczne i biologiczne

c) środowisko życia

d) opieka zdrowotna

a także:

e) ekonomiczne

f) wykształcenie.

3. Zachowania prozdrowotne (korzystne)

* w tym miejscu korzystając z podręcznika robicie prosty graf- w środku rysujecie postać Was i od tej postaci robicie strzałki dookoła- przy każdej strzałce wpisujecie jedno zachowanie

prozdrowotne- ale takie, które Was dotyczy! KONKRETNE! np. bezpieczne zachowanie w szkole na korytarzach, bezpieczna droga do szkoły( poruszanie się chodnikami i przejściami dla pieszych)

KONKRET! Oczywiście jeśli wymyślicie coś jeszcze innego prozdrowotnego dla Was- dopisujecie i ryzykowne

* i tutaj tak samo jak wyżej, tylko negatywy (drugi rysunek)

I TO SĄ RZECZY NA OCENĘ! Czekam do wtorku przed kolejnym EDB

Nie będziemy przepisywali podręcznika, doczytajcie o tych zachowaniach!

4. Skutki zachowań ryzykownych:

a) zbyt mała aktywność fizyczna: m.in. otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca

b) nieracjonalne odżywianie: m.in. otyłość, nadwaga, zaburzenia odżywiania( np. anoreksja, bulimia), osteoporoza, nowotwory, cukrzyca

c) zbyt mała ilość snu: m.in. złe samopoczucie, brak motywacji i siły, obniżenie odporności, rozdrażnienie, depresja

d) brak kontroli lekarskiej, badań profilaktycznych: m.in. zbyt późne wykrycie różnorodnych schorzeń, chorób

e) używki: m.in. choroby układu krążenia i oddechowego, nowotwory, osteoporoza, uszkodzenie narządów, trudności w nauce i relacjach społecznych, agresja, pobudzenie, bóle.

Pozdrawiam serdecznie!

 

22.04 

Witam!

Zostajemy dzisiaj w tematach związanych ze zdrowiem. Przeanalizujemy sobie różne formy zachowań ryzykownych, które często dotykają młodych ludzi. Już na poprzedniej lekcji czytaliście o tym w podręczniku- temat był długi, zawierał dużo informacji. Dziś rozszerzymy trochę kwestie związane właśnie z zachowaniami ryzykownymi.

Nie będziemy korzystać z podręcznika, dlatego proszę przepisać notatkę do zeszytu (czekam na zdjęcia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

T: Ryzykowne zachowania młodzieży.

 

ZACHOWANIE RYZYKOWNE:

to zachowania odbiegające od przyjętej normy.

Zaangażowanie w jedno takie zachowanie często zwiększa prawdopodobieństwo wejścia w inne. Wynika to z potrzeby przynależności do grup, która posiada wspólne postawy, poglądy.

 

Zachowania ryzykowne często prowadzą do UZALEŻNIENIA- przymus do wykonywania pewnych czynności, lub przyjmowania pewnych substancji.

RODZAJE UZALEŻNIEŃ:

a) dopalacze- środki psychoaktywne o różnym działaniu

b) narkotyki- środki odurzające o różnym działaniu

c) lekomania- przyjmowanie w nadmiarze lub bezpodstawnie leków przeciwbólowych, uspokajających, nasennych

d) picie „energetyków”- mogą prowadzić do uzależnienia! Ponad to wchodzą w reakcję z innymi spożywanymi produktami, które również zawierają te substancję. Nadmiar może prowadzić do silnych bólów głowy, nadpobudliwości, kłopotów z koncentracją, bezsennością, odwodnienia, mdłości

e) behawioralne (związane z zachowaniem):

  • fonoholizm- uzależnienie od telefonu komórkowego (bardzo popularne wśród młodzieży, ale nie tylko!). Charakteryzuje się stałą potrzebą posiadania przy sobie telefonu, nasłuchiwaniem sygnałów przychodzącej wiadomości. Może prowadzić do zaburzeń snu, rozdrażnienia, niepokoju, agresji- w przypadku braku telefonu.

  • zakupoholizm- potrzeba kupowania bez wyraźnej potrzeby. Kupowanie prowadzi do euforii, jego brak do złości. Po zakupach często pojawia się poczucie winy, a kupione rzeczy są upychane, chowane do szafy.

  • zaburzenia odżywiania (bulimia- napady żarłoczności, brak kontroli nad ilością spożywanego pokarmu; anoreksja- osoba chora postrzega siebie jako grubą- prowadzi do do wyniszczenia organizmu; jedzenioholizm- niekontrolowane objadanie się pomimo braku głodu, ortoreksja- obsesyjne spożywanie tylko zdrowego jedzenia; rygorystyczne sprawdzanie składu, wagi produktu, planowanie każdego posiłku)

  • siecioholizm- nawiązywanie znajomości, prowadzenie życia społecznego, spędzanie czasu wolnego w internecie (zaburza to relacje międzyludzkie, alienuje)

  • hazard- uzależnienie od gier na automatach, gier lotto, konkursów smsowych itd

  • bigoreksja- obsesja na punkcie posiadania umięśnionego ciała (stosowanie sterydów; kompleksy; brak akceptacji)

  • tanoreksja- uzależnienie od opalania, korzystania z solarium (już teraz w mniejszym stopniu niż jakiś czas temu)

 

 

Dla osób chętnych- na dodatkową ocenę (niektórym bardzo się przyda!)- proszę napisać jakie Waszym zdaniem są sposoby na to, by nie popaść w uzależnienie- co należy robić, czego unikać, co jest ważne.

Czekam jak zwykle do przyszłego wtorku.

 

Pozdrawiam! Powodzenia!

 

29.04

 

Dzień dobry!

W poprzednim tygodniu mam nadzieję, że przeanalizowaliście i zapoznaliście się z tematami związanymi z chorobami cywilizacyjnymi, jakimi są wszelkiego rodzaju uzależnienia.

W dniu dzisiejszym opracujemy ostatni już temat związany z chorobami cywilizacyjnymi. Dziś przyjrzymy się przyczynie, która w dużej mierze wywołuje te choroby, lub przyczynia się do ich wywołania.

Proszę, abyście przeczytali temat z podręcznika od strony 130 do strony 132- tylko fragment mówiący o długotrwałych skutkach stresu.

Po przeczytaniu w zeszycie zapiszcie następującą notatkę. Poproszę o przesłanie zdjęcia notatki na adres mailowy do wtorku.

 

T: Stres- jedna z przyczyn chorób cywilizacyjnych.

 

STRES:

wzmożone napięcie organizmu wywołane silnym bodźcem fizycznym lub psychicznym.

 

Stres wywołuje różne dolegliwości: nadciśnienie tętnicze, depresję, nerwicę, otyłość (zajadanie przez stres), choroby nowotworowe ( badania wskazują, że ma ścisły związek).

 

DOLEGLIWOŚCI:

- podwyższone tętno,

- kołatanie serca,

- nadmierne pocenie się,

- bóle głowy,

- trudności w skupieniu uwagi,

- przyspieszony oddech,

- drżenie kończyny

 

SKUTKI STRESU:

- podwyższone ciśnienie krwi- grozi chorobami układu krążenia: wylewem, zawałem, zatorem)

- Zaburzenia wchłaniania składników pokarmowych,

- podniesiony poziom cholesterolu,

- obniżenie odporności,

- redukcja tkanki mięśniowej,

- zwiększone odkładanie tłuszczu,

- zaburzenia koncentracji.

 

JAK WALCZYĆ ZE STRESEM?:

- aktywność fizyczna- podczas ruchu wytwarzane są endorfiny (zwane hormonami szczęścia); to dlatego po treningu czujemy się zmotywowani, szczęśliwi

- znalezienie pasji- coś, co nas interesuje, zajmuje, odciągnie nasze myśli od problemów

- rozmowa z bliskimi- szukanie wsparcia, zrozumienia, poczucia bezpieczeństwa u innych, zaufanych ludzi

- zdrowe odżywianie- jedzenie dużej ilości warzyw i owoców oraz błonnika

- pomoc psychologiczna- to nie wstyd; często ktoś, kto patrzy na nasze problemy z boku podpowie nam, jak sobie z nimi poradzić

- wypoczywaj- relaks i odpowiednia ilość snu; jest to trudne przy stresie i często wymaga wspomagania (muzyka relaksacyjna, kąpiele, masaże)

- poznaj siebie- rozpoznawanie swoich emocji i zachowanie nad nimi kontroli!

- radzenie sobie ze stresem- każdy ma swój sposób na relaks; dobrze, by były to zwykłe, dostępne na co dzień czynności, które rozładują poziom stresu i sprawią przyjemność.

 

 

 

Zastanówcie się chwilę nad tym. Pomyślcie, co daje Wam radość, co pomaga się zrelaksować. To ważne, by wiedzieć, jak poradzić sobie w stresowej sytuacji. Ważne jest to, by były to rzeczy pozytywne! Nie mogą to być rzeczy szkodliwe dla zdrowia, wpędzające w nałóg.

 

Pozdrawiam!

 
 

06.05

Witam.

Dzisiejszym tematem lekcji będzie komunikacja interpersonalna. Proszę o zapoznanie się zapoznanie się z tematem w podręczniku- strony 138-141- do „asertywności”. Asertywność i negocjacje zostaną omówione w przyszłym tygodniu. Po przeczytaniu tekstu z podręcznika należy przepisać poniższą notatkę:

 

T: Komunikacja interpersonalna- jej rodzaje i zasady.

 

Komunikacja interpersonalna to podstawowa umiejętność życiowa. Pozwala przekazać poglądy, uczucia, rozwiązać konflikty, wyrazić pytania.

a) werbalna- za pomocą słów

b) niewerbalna- gesty, mimika twarzy, dotyk, spojrzenie, głos (ton, barwa), wydawane dźwięki (śmiech, płacz, westchnienia), postawa ciała, wygląd.

Badania wykazują, że niewerbalna jest tak samo, lub nawet bardziej spójna z naszymi prawdziwymi odczuciami. Wynika z tego, że tak samo należy wierzyć słowom, co mowie ciała.

 

ZASADY KOMUNIKACJI:

a) odległość:

im większą sympatią kogoś darzymy, tym bardziej skracamy dystans. Należy pamiętać o tak zwanych strefach, które są istotne w komunikacji:

  • strefa intymna: 0-45 cm dopuszczamy do niej naprawdę bliskie nam osoby

  • strefa osobista: 50- 120 cm dopuszczamy tu osoby znane i lubiane

  • strefa społeczna: 120-360 cm to strefa kontaktu z osobami, których nie znamy bezpośrednio, ale mamy z nimi styczność np. sprzedawca w sklepie

  • strefa publiczna: powyżej 360 cm wykorzystywana przez ludzi występujących dla większej publiczności np. piosenkarze, politycy

 

Nie lubimy, gdy ktoś narusza daną strefę- źle się z tym czujemy. Czasem jest to nie do uniknięcia- wówczas staramy się odwrócić bokiem lub unikać wzroku drugiej osoby.

 

b) aktywne słuchanie:

podczas rozmowy z drugą osobą należy skupiać się na rozmowie i osobie, z którą rozmawiamy, patrzeć w oczy, używać mowy niewerbalnej np. potakiwać, uśmiechać się,wykazywać zainteresowanie, stosować tak zwane podsumowania („Rozumiem, że miałeś na myśli...'), nie stosować rad i nie wygłaszać opini, jeśli nikt nas o to nie prosi.

 

ZAKŁÓCENIA W KOMUNIKACJI POWODUJĄ:

  • nieodpowiednie warunki do rozmowy

  • źle dobrane, nieprecyzyjne słowa,

  • brak wzajemnego szacunku,

  • brak wzajemnego zaufania,

  • rozbieżność przekazu werbalnego i niewerbalnego

 

BARIERY KOMUNIKACYJNE:

*ze strony 141 przepisujecie z tabelki to, co jest po lewej stronie- bariera plus przykłady

 

 

 

Zadanie:

Zastanówcie się chwilę nad tym, w jaki sposób dziś ludzie ze sobą rozmawiają... Niestety coraz częściej więcej czasu spędzamy z oczami utkwionymi w telefon niż w rozmówcę... Myślę, że należałoby dopisać to do barier w komunikacji. Podobno istnieją już takie restauracje, gdzie klienci zostawiają przy wejściu swoje telefony by móc spokojnie porozmawiać tak, by nic ich nie rozpraszało... Czy sami naprawdę nie jesteśmy tego w stanie kontrolować?

Pozdrawiam Was!

 

 

13.05.2020

Dzień dobry.

Przed nami ostatnia lekcja związana z komunikacją i jednocześnie kończąca rozdział 4- profilaktyki zdrowotnej.

Dziś będziemy poznawać zasady asertywności; na pewno słyszeliście to określenie; jest bardzo modne :) często ktoś mówi do nas „musisz być asertywny”; dziś wyjaśnimy sobie, co to dokładnie oznacza.

Dowiemy się też czegoś na temat negocjacji i zasad rozmowy z dorosłymi.

Jak zwykle zaczynamy od podręcznika: dokończcie temat z zeszłego tygodnia- od strony 141- od asertywności.

Po przeczytaniu przepiszcie notatkę. Oczywiście czekam na zdjęcia!

 

T: Asertywność,negocjacje.

 

1. ASERTYWNOŚĆ:

to wyrażanie własnych potrzeb, uczuć, opinii w taki sposób, by nie naruszyć potrzeb, praw i poczucia godności innych.

 

* przepiszcie do zeszytu 5 ZASAD ASERTYWNOŚCI ze str. 141

 

Asertywne odmawianie- zasady:

  • czas do namysłu- nie podejmujemy decyzji pochopnie, pod wpływem emocji

  • nie” mówimy w sposób stanowczy i przekonujący (ważny jest ton głosu, zdecydowanie, mowa ciała- ma wyrażać pewność- patrzymy w oczy, jesteśmy spokojni)

  • odmawiając podaj jedno, prawdziwe, krótkie uzasadnienie- nie tłumaczmy się z odmowy

  • gdy rozmówca jest natrętny powtarzamy „Nie zgadzam się”

 

2. NEGOCJACJE:

to jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów; charakteryzuje się tym, że obie strony zaspokoją w jakiejś części swoje potrzeby (być może będą musiały z czegoś zrezygnować) i będą odczuwać, że zwyciężyli, a nie odnieśli porażkę.

 

ZASADY NEGOCJACJI:

  • oddziel problemy od ludzi- skupiamy się na sprawie, którą chcemy przeforsować, a nie na związanej z nią ludziach

  • okazuj szacunek partnerom negocjacyjnym- staramy się spokojnie, bez krzyków i przerywania wysłuchać rozmówcy; w razie potrzeby robimy przerwę

  • staramy się wypracować rozwiązanie korzystne dla obu stron- poszukiwane rozwiązanie musi być satysfakcjonując dla wszystkich stron (główna zasada negocjacji)

 

3. JAK ROZMAWIAĆ Z DOROSŁYMI:

  • pomyśl o potrzebach rodziców (postaw się na ich miejscu)- są za Ciebie odpowiedzialni, zależy im na tobie i twojej przyszłości

  • bądź otwarty na inne rozwiązanie, a nie tylko na swoich poglądach (negocjuj)

  • nie oczekuj natychmiastowej decyzji- daj czas na zastanowienie (nawet podkreśl, żeby przemyśleli daną sytuację)

  • rozmawiaj spokojnie

  • okaż szacunek

  • w razie czego przerwij rozmowę; zaproponuj, że dokończycie rozmowę później.

 

Zasady spokojnej rozmowy, prowadzenia negocjacji, asertywności są bardzo ważne w codziennym życiu. Człowiek żyje w społeczeństwie wśród ludzi, z którymi styka się i musi porozumieć. Stosując te zasady łatwiej będzie przedstawić swój punkt widzenia, prowadzić rzeczową rozmowę, uargumentowywać swój punkt widzenia, przekonać współrozmówcę do swej opinii.

 

W przyszłym tygodniu wrócimy do tematów z I pomocy. Chcę przerobić jeszcze dwa lub trzy tematy spoza podstawy, ale bardzo istotne.

Nadrabiajcie zaległości! Pozdrawiam!

 

 

20.05
Witam.
Ostatnio skończyliśmy ostatni dział w książce, dlatego chcę wrócić do I pomocy, która jest moim zdaniem najistotniejszym działem EDB.
Dziś zajmiemy się bardzo ważnym tematem- zawałem serca.
Przesyłam film. Waszym zadaniem będzie na podstawie filmu zrobić notatkę. To jest Wasze zadanie NA OCENĘ.
Notatka ma wyglądać następująco:
 
T: Zawał serca.
 
1. Co to jest zawał serca?
2. Objawy zawału serca.
3. Pierwsza pomoc w przypadku zawału serca.
 
 
To wszystko robicie na podstawie filmu:
 
 
 
Proszę również powtórzyć sobie to, co robiliśmy wcześniej- zobaczcie te filmy:
 
 
 
 
 
 
I z użyciem AED:
 
 
 
Pozdrawiam! I czekam na maile.

 

 

 

26.05.2020

Dzień dobry.

Dziś w ramach powrotu kolejna lekcja z pierwszej pomocy. Tak, ja tydzień temu, tak i w tym tygodniu prześlę link do filmu, a Waszym zadaniem będzie go zobaczyć i stworzyć NA OCENĘ następującą notatkę:

 

T: Udar mózgu. Atak padaczki.

 

1. Co to jest udar mózgu?

2. Objawy udaru mózgu.

3. Co zrobić po rozpoznaniu udaru?

 

4. I pomoc w przypadku napadu padaczki.

 

 

 

 

Na przesłanie notatek czekam jak zawsze do wtorku.

Proszę o pełną mobilizację- zwłaszcza te osoby, które nie nadrobiły zaległości!

Pracujecie na oceny końcoworoczne!

B. Bolik

 

4.06

Dzień dobry.

Dzisiaj przypomnimy sobie temat z I pomocy, który omawialiśmy jakiś czas temu. Zgłębimy go nieco i rozszerzymy- będzie to wstęp do zadań praktycznych, które mam nadzieję przećwiczycie w domu.

 

Opatrywanie ran. Temat bardzo ważny ponieważ niestety często w życiu codziennym dochodzi do wielu wypadków, zdarzeń, które wymagają zastosowania I pomocy.

Opatrunek chroni ranę przed zabrudzeniem (nie tylko tym widocznym, ale przede wszystkim przed drobnoustrojami)- OPATRUNEK OSŁANIAJĄCY, oraz tamuje krwawienie- OPATRUNEK UCISKOWY (tylko przy silnych krwotokach).

Chcę Wam przypomnieć, że teraz mamy bardzo wiele różnych rozwiązań do zrobienia opatrunku poza zwykłym bandażem czy plastrem. Zobaczcie proszę ten filmik- pokazuje on wyposażenie apteczki (jako reklama), ale środki opatrunkowe tego typu dostępne są w aptece. W 30 sekundzie filmu przez moment pojawia się CODOFIX- siatka opatrunkowa dostępna w różnych rozmiarach, która bardzo ułatwia nam opatrywanie ran! Szybko się ją nakłada, jest dobry dostęp powietrza i dobry dostęp do kontroli rany.

 

https://zabezpieczeniamedyczne.eu/produkt/apteczka-pierwszej-pomocy-zestaw-i/

 

Ja jednak dziś chciałam skupić się na bandażowaniu. Przesyłam filmik z bandażowania rany, gdzie ciało obce jest wbite. Jak pewnie pamiętacie- nie możemy go wyjmować!

 

 

 

Zapoznajcie się z tym filmikiem.

Proszę, byście zaopatrzyli się w bandaże elastyczne- przećwiczycie różne rodzaje bandażowań, które wyślę w ramach kolejnych lekcji EDB.

 

A teraz proszę, byście zapisali do zeszytu krótką notatkę:

 

T: Rodzaje bandażowania.

 

Rodzaje bandażowania:

  • opatrunek śrubowy- stosowany na prostych odcinkach ciała np. przedramię, łydka

  • opatrunek kłosowy- stosowany na stopie i dłoni

  • opatrunek żółwiowy- stosowany na kolanie i łokciu

  • opatrunek głowy- siatka CODOFIX

 

 

 

 

Do tej notatki będę wysyłała filmy.

Pozdrawiam!